mandag den 2. januar 2012

Hvor meget kan der være i...?

Jeg har den seneste måned været meget inspireret af  Dan Meyers TED-talk "Math class needs a makeover"

Dan Meyer opsummerer i sit indlæg følgende råd til matematiklærere:
I encourage math teachers I talk to to use multimedia, because it brings the real world into your classroom in high resolution and full color; to encourage student intuition for that level playing field; to ask the shortest question you possibly can and let those more specific questions come out in conversation; to let students build the problem, because Einstein said so; and to finally, in total, just be less helpful, because the textbook is helping you in all the wrong ways: It's buying you out of your obligation, for patient problem solving and math reasoning, to be less helpful.

Således inspireret udsatte jeg mine matematikelever for en åben rumfangsopgave.

Dan Meyer fortæller at et af symptomerne på at matematikundervisningen fejler er at eleverne mangler initiativ:
...symptoms that you're doing math reasoning wrong in your classroom. One is a lack of initiative; your students don't self-start. You finish your lecture block and immediately you have five hands going up asking you to re-explain the entire thing at their desks...
Dette har jeg også observeret. 4-5 elever får ikke noget ud min fælles gennemgang, selvom det ofte mest er af hensyn til dem at jeg bruger tid på det. De resterende elever behøver måske ikke gennemgangen og vælger derfor hurtigt at bruge tiden på noget mere fornuftigt, som chat og facebook. Jeg forsøger derfor at undgå at forelæse foran min klasse, så jeg startede lektionen med to simple instruktioner: 1) Find billeder af noget "der kan være noget i" og 2) lav beregninger af "hvor meget kan der være i?". Herefter gik jeg hen til den første af mine elever der har svært ved at modtage en fælles instruktion.

Mens jeg fik første elev guidet i gang med google-billedsøgning, kunne jeg høre samtaler blandt de øvrige elever: "Behøver det være vand? Kan det ikke ligesågodt være sand eller gylle eller beton?". "Hvor høj mon denne her er?" "Jamen, hvor mange tons kører den så med?"

Opslag i Mathcad Ressourcer
Det viste sig at jeg kun behøvede at guide få af mine elever i gang. De øvrige elever behøvede tilsyneladende ikke mere end mine indledende instruktioner før de var i gang med spændende samtaler og kvalificerede beregninger. Jeg havde tid til rigtig gode samtaler om deres selvformulerede opgaver. Ingen af eleverne savnede tilsyneladende mål på billederne. De vurderede og prøvede sig frem.

Mit matematikhold består af elever i 9. klasse, der alle har betydelige "huller" i deres matematikfærdigheder. De fleste er ikke i stand til at udføre multiplikation med tocifrede tal, hvis deres eneste redskab er papir og blyant, selvom de har trænet dette gennem hele skoletiden. Jeg vælger at fokus skal lægges på at anvende matematik, fremfor at træne flere regnestykker.



Alle elever har selv pc med i hver lektion. En stor del af dem har også smartphones. Opgaverne blev i dette tilfælde løst ved billedsøgning og Mathcad på pc, men kunne også være løst ved hjælp af egne fotos og rumfangsberegnings-apps.
Eleverne kender opslagsdelen i værktøjet Mathcad og valgte at samle opgaven i dette program.

Herunder har jeg klippet et par elevbesvarelser ind.




Af andre interessante eksempler var, gyllevogne, gylletanke, tipvogne, akvarier, badebassiner, spande til fodring af heste og mange flere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar