søndag den 13. april 2014

Unboxing Makeblock Starter Robot Kit (2.0)

Mandag eftermiddag bestilte jeg et "Starter Robot Kit" fra Makeblock i Shenzhen, Kina. Fredag i samme uge modtog jeg pakken med DHL pakketransport. Prisen for sættet er 120$ og forsendelsen til Danmark er 30$. I alt lige omkring 800,- dkr. Hertil kommer moms og 80 kr. gebyr, som DHL tilsyneladende ikke altid opkræver.

Pakken var sendt i en pakkepose der ikke gav anden form for beskyttelse end mod støv og fugt. Den originale emballage havde tydelig mærker af at være håndteret lidt hårdt (kastet).



Da jeg åbnede kassen var der dog ingen tegn på mekanisk skade af delene. Øverst lå fakturaen og en instruktionsbog til samling af de to robotter der er umiddelbart mulige med sættet.


Første lag indeholder de lidt større mekaniske dele og hjernen: Et såkaldt "Me Baseboard v1.0", som er baseret på samme microprocessor som Arduino Leonardo, med tilføjelse af motordrivere, køleplade, og sikringer, der gør at man ikke skal være bange for kortslutning, eller blokering af motorer. Alle tilslutninger til Baseboardet sker med robuste stik. En fornuftig beslutning, når målet er at bygge noget der skal bevæge sig.


Bemærk også de 2 stk. motorer med indbygget 1:34 gear der giver 185 RPM ved 6V, hvilket betyder at robotten kører ganske fornuftig hurtigt.

Under sektionsadskillelsen i æsken findes alle de øvrige dele pakket i poser med luk-let, så man kan opbevare skruer med mere i originalposerne, hvis man ønsker det.


Efter denne udpakning af delene gik jeg i gang med at bygge den 3-hjulede robotbil. Inklusiv fotodokumentation tog det mig en time at samle den (beskrives i et senere blogindlæg). Herefter brugte jeg et kvarter på at hente og installere et MakeBlock-library til Arduino IDE'en, og uploade én af eksempel-koderne ("ultrasonic_car") gennem det medfølgende USB-kabel.


Senere denne weekend brugte jeg en halv time på at ombygge den 3-hjulede robot til denne grumme bæltetrukne fyr:



Første møde med dette sæt efterlader et indtryk af at her virkelig er tale om et godt designet og robust sæt, som kan tåle at blive brugt, skilt ad og samlet igen og igen på nye måder. I den kommende tid, vil jeg teste om sættet og eventuelt nogle af udvidelserne kan udgøre et fornuftigt alternativ til det noget dyrere LEGO Mindstorms. Bl.a. glæder jeg mig til at præsentere programmerings-muligheden ArduBlock for de lidt yngre programmører.

 Eksempler på ArduBlock til MakeBlock

Ingen kommentarer:

Send en kommentar