torsdag den 22. marts 2012

Legendernes Liga - DET er bare LOL

Jeg er på vej hjem fra en workshop på fremtidslaboratoriet i Århus. En lang række spændende idéer til nye undervisningsforløb kom på bordet. Det forløb jeg var med til at forme, kom til at hedde "Legendernes Liga". Idéen udsprang af mine erfaringer med at bruge Ringenes Herre spil, bog og film og bl.a. Dawn Hallybone og Derek Robertsons arbejde i Storbritannien med at udbrede budskabet: Brug gode kommercielle spil som fx Mario Kart som motiverende faktor til en masse anden god læring.


Leagues of Legends


Vi ville gerne finde et gratis spil, der kan fascinere. For at undgå de 1.8 Gb download der kræves for at spille "Lord of the Rings Online", så vi os om efter et andet spil. Et populært gratis spil er LOL Leagues of Legends. Ingen af os i gruppen kender det, andet end hvad vi måske har set over skulderen på spillende elever.

Vi tog udgangspunkt i et allerede populært spil for at nå den gruppe unge drenge der ellers kan være svære at begejstre for arbejde i skoletiden. Håbet er at vi dermed kan lave en undervisningsramme der kan fascinere alle elever i klassen.

Leagues of Legend kræver download og installation på de enkelte pc'er. Hvis det ikke er muligt kan man eventuelt overveje browserbaserede spil som fx http://www.runescape.com/  


Forslag til aktiviteter:


Lær spillet at kende!
Lad elever der kender spillet guide uerfarne elever i hvordan man opretter en spiller og hvordan man kommer i gang.

Wiki
Lav en wiki der på dansk forklarer spillets elementer for uerfarne spillere. Lav en "sådan kommer du i gang". Lav screencasts og læg dem i en fornuftig orden i en åben side på wikispaces.

Sportsreportage
Lav screencast fra egentlige spil-sessions med sportskommentator-lydspor. Afslut med spillerinterview. Spillerne kan enten udtale sig som spiller (sportsmands-vinklen), eller udtale sig som den fiktive figur (fantasy-vinklen)

Analyser spilforløb
Beskriv tanker om strategi og eventuelle ændringer i fremtiden. Inddrag gerne spiløkonomien som en faktor der kan regnes på og dermed analysere sig frem til bedre strategier.

Hvad nu hvis man slet ikke bryder sig om idéen i spillet - hvilken opgave kan eleven så kaste sig over?

Flugtforsøget
I en kampliga er det hærens love der gælder. Man kan altså ikke bare sige at man ikke har lyst til at deltage. Det regnes som forrædderi. Hvis man som elev går med disse tanker er man altså nødt til at udtænke en flugtplan. Dessertørens opgave er derfor at skrive en fantasy-fortælling om hvordan deres figur ønsker at slippe fri fra at kæmpe og forsøger at stikke af fra kamparenaen.


Tak for en spændende dag

Jeg glæder mig til at se hvordan Fremtidslaboratoriet finpudser og fintænker vores indledende tanker og håber at andre lærere kan bruge nogle af vores idéer til aktiviteter i forhold til inddragelse af spil i undervisningen.

1 kommentar: